PENGUMUMAN

Sekolah-sekolah kelompok PKG Triang mencapai 100% status pengisian terkini iQ-PSS... tahniah kepada semua GPM

Sunday, May 11, 2008

Tukar Hati Dan Jantung

Apa khabar cikgu hari Ahad ni. Cuci kereta lagi. Tolong isteri ampai kain atau tolong suami basuh kereta. Atau membeli belah ke pekan sehari. Ke, bawa anak-anak makan angin. Entah-entah sibuk buat part-time tambah income..

Sedikit untuk renungan.... Pernahkah cikgu mempunyai kawan atau mengenali seseorang memang cikgu tak suka berjumpa dengan dia, bercakap apatah lagi minta nasihat daripadanya. Setiap kali dia berkata-kata ada saja yang menyakitkan hati kita. Tak pernah tenteram hati kita dibuatnya. Padahal ada diploma ada ijazah, sekolah sangat tinggi. Nak marah? Kawan. Kadang-kadang masa kita susah dia yang tolong di kala tak ada orang yang nak tolong kita. Serba salah. Tapi itulah tabiat dia. Nak wuak guanooooo....

Dah sekolah tinggi-tinggi pun tak ada kemahiran komunikasi walaupun yang asas. Dia tak perasaan ke perasaan orang lain yang terbakar hati dengan kata-katanya.

Ada seorang kawan katanya, "Orang ni kalau dibedah dan tukar hati dan jantungnya pun belum tentu boleh ubah perangainya". Sabar jer lah.

Harap-harap adalah pengajaran untuk kita dalam berkomunikasi sebab kita orang 'bersekolah'.

"Janganlah menyakiti supaya tidak disakiti"

No comments: