PENGUMUMAN

Sekolah-sekolah kelompok PKG Triang mencapai 100% status pengisian terkini iQ-PSS... tahniah kepada semua GPM

Monday, May 5, 2008

Doa Untuk Kebahagiaan Diri

Maaf kerana telah beberapa hari tidak update. Saya tak mahulah memberi alasan-alasannya. Rupa-rupanya bila seseorang telah membina satu blog, perkara pertama harus dia fikir ialah bolehkah blognya diupdate setiap hari? Tujuan blog ialah menyampai maklumat atau posting yang dilakukan setiap hari. Ini mejadi satu keutamaan bila cikgu nak membina satu blog.

Pembinaan blog sesuatu yang amat mudah, tetapi nak nak 'maintain' menjadi sesuatu yang agak sukar. Kalau cikgu nak belajar buat blog sendiri sangat mudah. Lain kali saya cerita lagi mengenai blog ni. Ada yang dah mahir kita boleh bertukar-tukar pendapat.

Hari ini saya nak sentuh satu perkara yang saya rasa boleh dijadikan iktibar untuk kita. Saya mempunyai seorang kawan, yang mempunyai cita-cita besar. Mahu menjadi jutawan dan membimbing orang lain jadi jutawan, dan saya lihat memang dia berusaha ke arah itu dan sedang menuju ke arah itu. Saya doakan semoga dia berjaya.

Apa yang yang saya nak taipkan di sini bukanlah tentang cita-citanya, tetapi satu ungkapan yang pernah dia ucapkan kepada kami yang berseminar dengannya. "Jika anda dizalimi anda mempunyai satu doa yang makbul, jadi jangan doakan kecelakaan kepada si zalim tu, tapi doakan untuk kebahagian, kejayaan, kekayaan atau apa sahaja kebaikan untuk diri, keluarga dan sesiapa sahaja yang anda suka"

Pengajaran. Yang pertama jangan menzalimi sesiapa sahaja (walau kepada non-muslim) dengan apa cara sekalipun kerana doa mereka dimakbul Allah. Kedua, jangan kita mudah mendoakan kecelakaan kepadanya, lebih baik kita doakan kesejahteraan diri kita. Kezaliman sudah pasti dibalas oleh Allah. Maka jadilah kita orang yang sabar secara 'auto'. Mudah-mudahan.

SAMPAIKANLAH KEBAIKAN, JIKA KAMU TIDAK DAPAT MELAKUKANNYA BOLEH JADI ORANG LAIN BOLEH.

No comments: